Nestlé köper barnmatsavdelningen från Pfizer.

Företaget Pfizer, som säljer modersmjölksersättning i stora delar av världen, säljer nu sin barnmatsproduktion till Nestlé och fortsätter med sin kärnverksamhet, läkemedel. Nestlé utökar därmed sin skara modersmjölksersättningar med S-26 Gold, SMA and Promil. Tidigare hade man Nan, Gerber, Lactogen, Nestogen och Cerelac. I Sverige säljs framförallt Nan.

Pfizer är stora i bland annat Kina och detta är såklart ett sätt för Nestlé att slå sig in på den kinesiska marknaden. I dagsläget har Nestlé 4% av den kinesiska marknaden och Pfizer 8%. Modersmjölksersättning är just nu den snabbast växande förpackade matkategorien i världen. Enligt Kurt Schmidt, chef över Nestle Nutrition, ökar marknaden med 10% per år.

Nestlé är redan idag störst i världen på modersmjölksersättning och har tillverkat produkten ända sen 1860-talet. Man har varit i blåsväder flera gånger. Den största skandalen skedde i början på 1980-talet då man delade ut gratis pulver till kvinnor i u-länder som de blandade med smutsigt vatten så flera barn dog och många kvinnor slutade amma. 2005 tvingades man dra in produkten Neslac från den kinesiska marknaden eftersom den innehöll för höga mängder jod.

Här är de företag som säljer mest modersmjölksersättning i världen:

1. Nestlé
2. Mead Johnson
3. Danone
4. Abbot
5. Pfizer

Källor:
The Guardian: Nestlé beats Danone to Pifizer’s baby food business
Reuters: Nestle wins pricey battle for Pfizer baby food unit

 

Om Petra

Författare till boken Att flaskmata.
Det här inlägget postades i Internationellt, Modersmjölksersättning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>