Bättre texter för flaskmatande föräldrar

Tillverkare av modersmjölksersättning måste följa lagen när de marknadsför sina produkter och det gäller inte bara hur de utformar sina förpackningar, utan även text på hemsidan, broschyrer och annan information riktad till kunder. Det kan vara  en svår balansgång att nå ut till flaskmatande föräldrar med information och samtidigt följa reglerna.

En del tillverkare har tolkat lagen mycket strängt och skriver formuleringar som går bortom det som krävs enligt lagen. Lagen kräver till exempel inte att företag ska ta ställning i amningsfrågan, upplysa om WHO-kodens innehåll eller förse sina kunder med tips och råd om amning. Många föräldrar har klagat om att de upplever att sådana texter är kränkande, moraliserande och icke-trovärdiga. Det vore bättre om tillverkarna kunde följa lagen men samtidigt respektera sina kunders integritet.

Föreningen Flaskmatning i Sverige har därför ett pågående projekt med att kontakta företag och myndigheter som skriver texter riktade till flaskmatande föräldrar. Målet är att förbättra dessa texter så att de blir mer neutrala och icke-moraliserande, men samtidigt följer reglerna för marknadsföring av ersättning. Företag ska förhålla sig på ett professionellt sätt gentemot sina kunder och inte skriva formuleringar som går bortom det som krävs enligt lagen.

För några veckor sedan träffade styrelseledamöter från föreningen Flaskmatning i Sverige representanter från företaget Semper på deras huvudkontor i Stockholm. Det blev en mycket givande diskussion där vi lärde oss lite mer om Semper och vi fick möjlighet att berätta mer ingående om några problematiska texter på Sempers hemsida och i en (numera utgången) broschyr som hette ”Ibland får man ta till det näst bästa”.

Mötet gav resultat och Semper har börjat tänka mer på hur deras texter uppfattas av sina flaskmatande kunder. De har bland annat ändrat ”varningstexten” som kom upp när man klickade på produktinformation för ersättning. Här kan man jämföra hur texten såg ut innan och efter.

Semperskylt

Föreningen Flaskmatning i Sverige kommer att kontakta samtliga tillverkare av ersättning i Sverige för att diskutera och förbättra texter riktade till flaskmatande föräldrar.