Nestle lösenordsskyddar sina informationssidor

Nestlé
Så, då har Nestlé  fattat att föräldrar är smarta nog att klicka ja på knappen som frågar om de är vårdpersonal för att få information om modersmjölkesättning. Vad händer då? Öppnar man upp för att göra informationen mer tillgänglig och tar bort den där löjliga knappen?Nej. För att undvika att föräldrar kommer åt informationen, lösenordsskyddar Nestlé istället sidan.

Eftersom lagen om modersmjölkersättning säger att produkten endast ska ges på inrådan av medicinsk personal (BB, BVC, MVC, apotek, läkare etc) men ändå säljs i vilken mataffär som helst, har de flesta tillverkare av ersättning trott att de kommer undan med en knapp på sin hemsida där man svarar ja eller nej på frågan om man arbetar som vårdpersonal. Först när man klickar ja får man tillgång till sidorna med produktinformation om modersmjölkersättning.

Det är ju inte”rocket science” direkt att klicka ja trots att man bara är en ”vanlig” förälder. Det hela är ju mest ett spel för galleriet för att Riksdagen beslutat om en jättetokig lag, men nu väljer alltså Nestlé att lösenordsskydda sidorna.

Det är väldigt svagt att neka föräldrar viktig information som vårdpersonalen inte kan svara på eftersom de inte heller får adekvat komptensutveckling inom området och ofta vet föräldrarna redan mer än vårdpersonalen om olika produkter och hur de ska tillredas. Är det rätt sätt att tvingas besöka sin BVC för att dom då med lösenord ska gå in och läsa innantill från en hemsida? Är det inte bara att göra det krångligare för alla parter? Eller som en flaskmatande förälder skrev i en forum-grupp:

Vad då inte får användas utan rekommendation från sjukhuspersonal? Vad har dom med detta att göra?

Föräldrar som ger modersmjölkersättning är kunder! Behandla dem med respekt!